23.09.2021, 14:29

Türkiye'deki Katılım Bankacılığı Sektörünün Başarılı Performansında Görülen İstikrarlı İvme

Büyüme bakımından sektör ortalaması üzerinde bir performans sergileyen katılım bankaları için, 2021 yılının çeyreği başarılı geçti. Katılım bankacılığının aktif toplamı bir önceki yıla göre %15 büyüme görülürken, kullandırılan fonlarda %17 ve toplanan fonlarda da %16 oranında artış yaşandı. Net kâr ise bankacılık sektörü ortalamasının üzerinde bir oran ile %21 artarak 1,99 milyar TL'ye (234,31 milyon USD) yükseldi. Katılım bankalarının COVID-19 sürecinde KOBİ'lere aktif bir şekilde destek sağlamasının yanı sıra bu bankaların 2021 yılının ikinci çeyreğinde KOBİ'lere kullandırdıkları nakdî krediler yaklaşık %31 oranında gerçekleşti.  

Son beş yıl içerisinde katılım bankalarının bankacılık sektöründeki payı %5'ten %7,5'e yükselmiştir.

Türkiye'deki katılım bankalarının ana temsilcisi olan Türkiye Katılım Bankaları Birliği (TKBB), proje yönetim ofisi ile sektörün güçlenmesine ve hedeflerine doğru emin adımlar atmasına öncülük ederek, TKBB Strateji Güncelleme Raporu'nda (2021-2025) belirtilen stratejik eylemleri uygulama konusunda kararlı olduğunu da açıkladı. Sektörün aktif büyüme hızının artmasında kamu bankalarının kurulması önemli bir rol oynamıştır. Son beş yıl içerisinde katılım bankalarının bankacılık sektöründeki payı %5'ten %7,5'e yükselmiştir. COVID-19 salgını ile birlikte dijital teknolojilerin önemi ön plana çıkarken, uygulanan yenilikçi çözümler, sektörün gelecekte meydana gelmesi olası benzer krizlere karşı bağışıklığını güçlendirdi. Türkiye'deki katılım bankları, fiziksel kanalların yanı sıra dijital kanallarda da müşteri deneyimini en üst düzeye çıkarma hedefinde de ilerleme kaydetmeye devam etti. Katılım bankaları dahil olmak üzere Türkiye finans sektörü, yıllar içerisinde gerçekleştirdiği büyük yatırımlar sonucunda bu konuda sahip olduğu güçlü ve zamana uygun altyapı sayesinde aniden meydana gelen söz konusu gidişat değişiminde büyük bir başarıya imza attı. Hizmet kesintisinin olmadığı bu süreçte, bankacılık büyük ölçüde uzaktan erişimli bir mobil hizmete dönüşmüş, e-ticaret büyük önem kazanmış ve işlem hacminde önemli miktarda artış yaşanmıştır. Katılım bankaları olarak özellikle dijitalleşmeye ve teknoloji ile büyüme vizyonu doğrultusunda stratejiler oluşturmaya odaklanmaktadırlar. Diğer yandan Türkiye'de 1 Mayıs 2021 tarihinde başlatılan uzaktan müşteri edinimi süreci, salgın dönemindeki en önemli yenilik oldu. Temmuz 2021 itibariyle tüm katılım bankaları bu yenilikçi hizmeti sunmaktadır. 

Uygulamanın başladığı dönem olan Mayıs 2021 ile Temmuz 2021 arası dönemde katılım bankaları tarafından toplamda 18.586 müşteri kazanımı sağlanmıştır.

Birleştirilmiş verilerde 13 Mayıs 2021 sonrası uzaktan müşteri edinimine yönelik başvuru sayısı da bankalar tarafından TKBB'ye bildirildi. Bu tarihten Temmuz ayı sonuna dek toplam başvuru sayısı 34.791, müşteri kazanımı sayısı ise 14.428 idi. Başarı oranı %41,4 idi.

Bu kapsamda Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) tarafından 19 Ağustos 2021 tarihinde "Dijital Bankaların Faaliyet Esasları ve Servis Modeli Bankacılığı Hakkında Yönetmelik" taslağı yayımlandı. 

Söz konusu süreçleri kolaylaştırmak amacıyla, yalnızca dijital kanallardan hizmet veren şubesiz bankaların faaliyet esasları ile işletmelere ve yenilikçi girişimlere bankacılık servislerinin bir servis modeli olarak sunulması koşullarının belirlenmesi hedeflenmektedir. 

Fatma Çınar

Tablo 1: Haziran 2021 itibariyle katılım bankacılığı sektörünün temel finansal göstergeleri 

Yorumlar (0)
Yorum yapabilmek için lütfen üye girişi yapınız!

Gelişmelerden Haberdar Olun

@