Hanehalkı Yatırım Aracı Seçiminde Faizin Rolü

Bu yazıda, “Türkiye Hanehalkı Finansal Algı ve Tutum Araştırması” bulgularından faydalanarak Türk halkının yatırım aracı seçiminde faizin rolünün değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Ürün Geliştirme 24.05.2021, 10:40 31.05.2021, 13:27
Hanehalkı Yatırım Aracı Seçiminde Faizin Rolü

Bu yazıda, “Türkiye Hanehalkı Finansal Algı ve Tutum Araştırması” bulgularından faydalanarak Türk halkının yatırım aracı seçiminde faizin rolünün değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Cumhurbaşkanlığı Finans Ofisi için Barem Pazar Araştırma ve Danışmanlık AR-GE merkezi tarafından 2019 yılı içerisinde Türkiye’yi temsil edecek biçimde 49 ilde 15041 kişiyle görüşülerek gerçekleştirilen ve hanehalkı toplam evreninin yüzde 89’unu kapsayan “Türkiye Hanehalkı Finansal Algı ve Tutum Araştırması” kapsamında ulaşılan bulgular incelenecek olursa, görüşülen kişilerin yüzde 14’ünün faizli bir yatırım aracı olduğu gerekçesiyle bankada vadeli TL mevduat hesabı açtırma seçeneğini asla tercih etmedikleri, bu seçeneği reddettikleri, ayrıca yatırım aracı seçiminde rol oynayan faktörler arasında “faizsiz bir yatırım aracı olma” kriterinin yüzde 40 ağırlığa sahip olduğu, dikkat çekici veriler olarak karşımıza çıkmaktadır. Yine, araştırmaya katılanlar arasında “bono ve tahvili yatırım aracı olarak asla tercih etmem” şeklinde görüş belirtenlerin yüzde 12’sinin yatırım aracı tercihlerinde faizsizlik kriterini gerekçe olarak beyan ettikleri, en az bir yatırım aracını faiz nedeniyle reddedenlerin oranının ise yüzde 12,5 olduğu, dikkat çekmektedir. Tüm bu verilerden hareketle, “faiz konusundaki dini hassasiyetin” yatırım aracı tercih sürecinde etkili bir unsur olduğunu ifade etmek mümkündür.

Hanehalkının faiz içermeyen yatırım araçları konusunda bilgi eksikliği olduğu dikkat çekmektedir

Araştırmaya katılanlar arasında “bilgi eksikliği/yetersiz bilgi” nedeniyle kira sertifikasına ve faizsiz yatırım fonlarına yatırım yapmayacaklarını belirtenlerin oranının yüzde 16; yine aynı nedenle katılım hesabına yatırım yapmayacaklarını belirtenlerin oranının ise yüzde 13 olduğu görülmektedir. Bu veriyi, yatırım aracı seçiminde en başta gelen faktörün yüzde 70 ağırlıkla “yatırım aracının güvenilir/bilinir olması” bulgusuyla bir arada değerlendirecek olursak, etkin bir bilgilendirme stratejisinin hayata geçirilmesi halinde faiz içermeyen yatırım araçlarına olan talebin artması mümkün olabilecektir.

Öğr. Gör. Ramazan Baş

Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Öğretim Elemanı

Yorumlar (0)
Yorum yapabilmek için lütfen üye girişi yapınız!

Gelişmelerden Haberdar Olun

@