31.01.2022, 16:59

Servis Bankacılığı Modeliyle Ortaya Çıkan İnovasyon Fırsatları

Yenilikçi finansal ürünlerin hem sayısı hem sahaya inme hızı hem de üretilme biçimi ciddi anlamda değişecek.

Bankalar önemli bir süredir internet bankacılığı, mobil bankacılık gibi dijital kanallarda oldukça başarılı hizmetler sunuyorlar. Bu sayede hem müşterilerine daha kolay ve düşük maliyetle ulaşıyorlar hem de müşterileri için büyük bir kullanım kolaylığı sağlıyorlar. Fakat dijital dünyadaki hizmetlerin çeşitlenmesi, e-ticaret eksenindeki uygulamaların artmasıyla beraber dijitalleşmeye alışan tüketiciler finansal ürünler açısından da yeniliği daha fazla talep ediyorlar. Fakat bankacılık sektörünün geliştirdiği ve uygulama alanı reel sektör olan yenilikçi ürün ve hizmetleri sahaya indirmekte büyük zorluklar çekiliyor. Çünkü bu ürünlerin müşteriyle buluşması için reel sektör firmalarıyla iş birlikleri yapılması gerekiyor. Dahası karşılıklı olarak birçok ticari müzakerenin ve anlaşmanın yapılması gerektiği için ürün sahaya inene kadar yenilikçi yönünü ve müşteri ihtiyacını karşılama özelliğini önemli ölçüde yitiriyor. Örneğin bir banka, havayolu seyahatlerinizden puan toplayabileceğiniz bir kredi kartı geliştirse de bu programa dâhil edeceği havayolu şirketlerini ikna etmesi yıllar alabiliyor. Benzer şekilde, kredi kartına taksit sınırlaması nedeniyle elektronik ürün satışına yönelik alışveriş anında sunulabilecek bir kredi ürünü geliştirse de elektronik market zincirleriyle veya e-ticaret siteleriyle özel anlaşmalar yapmadıkça ürünün müşteriler tarafından kullanılması oldukça zor.

"Dijitalleşmeye alışan tüketiciler finansal ürünler açısından da yeniliği daha fazla talep ediyorlar"

Geçtiğimiz günlerde bu tarz sorunları tamamen ortadan kaldırabilecek oldukça önemli bir gelişme yaşandı. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) 1 Ocak 2022 itibarıyla yürürlüğe giren “Servis Modeli Bankacılığı” hakkındaki yönetmeliğini yayınladı. Böylece finans dünyamıza “Servis Modeli Bankacılığı” kavramı girmiş oldu. Özet olarak bu yeni modele bankacılık faaliyeti olmayan şirketlerin bankacılık hizmetleri sunmasına imkân sağlayan bir model diyebiliriz. Bu modelde bankacılık hizmetlerinin sunulmasının altyapısını sağlayan kuruluşa “servis bankası” tanımı yapılırken, bu servislerden yararlanarak müşterilere bunu ulaştıran dijital web sitesi veya uygulamalara da arayüz sağlayıcısı tanımı yapılmakta.

Bir arayüz sağlayıcısı bazen bütün bankacılık hizmetlerini sunup bir dijital banka gibi kendini konumlandırabilirken bazen de sunduğu diğer hizmetleri finansal ürünlerle birlikte paketlemeyi hedefleyen bir strateji içerisinde de kendini konumlandırabilir. Bu yönetmeliğin sağladığı imkânlardan yararlanıp dolaylı yoldan da olsa kısmi bir dijital banka olmanın yolu açık gözüküyor. Buna uygun bir örnek vaka daha önce Albaraka Türk tarafından Almanya’da gerçekleştirilen uygulamaydı. Albaraka Türk, Almanya’da Solaris Bank’ın hem bankacılık lisansını kullanıp hem de bankacılık teknoloji alt yapısıyla kendi geliştirdiği bankacılık uygulamasını entegre edip Insha isimli dijital bankasını kurmuştu. Böylece bir banka kurmaktan çok daha düşük bütçeli bir yatırımla dijital banka kurmayı başarmıştı. Yeni yönetmelikle beraber Türkiye’den de birçok benzer örnek çıkabilir. Bununla birlikte en büyük yenilikçi çözümlerin hali hazırda elinde büyük bir müşteri portföyü barındıran reel sektör firma- larından gelmesi muhtemel. Özellikle son yıllarda büyük ivme kazanan online pazaryeri girişimleri (Trendyol, Getir, Hepsiburada vb.), ödeme dünyasından daha öteye geçmeye başlayan yemek kartları kuruluşları (Edenred, Multinet vb.) ve dijitalleşme yönünde büyük adımlar atmaya başlayan fiziksel market zincir mağazaları (Bim, A101, Şok, Migros vb.) servis bankacılığı imkanlarından yararlanarak çok yakın zamanda müşterilerine bankacılık hizmetleri sunmaya başlayabilirler.

Servis Bankacılığı Modeliyle yenilikçi finansal ürünlerin hem sayısı hem sahaya inme hızı hem de üretilme biçimi ciddi anlamda değişecek. Eskiden bankaların içinde üretilip yaşatılabilmesi ve tutundurulması için reel sektöre bağımlı olan finansal inovasyon, artık bizatihi reel sektörün kendi içinde doğup gelişebilen bir yapıya evrilmiş olacak. Böylece hem yenilikçi finansal ürünlerin sahaya inme hızı oldukça hızlanacak hem de daha fazla yenilikçi ürünle müşterilerin hayatları kolaylaşacak.
 

Teknopark İstanbul Kuluçka Merkezi Kıdemli Uzmanı - Şerafettin Özsoy

İçeriği Katılım Finans 29. sayısında görüntüleyebilirsiniz. 

Yorumlar (0)
Yorum yapabilmek için lütfen üye girişi yapınız!

Gelişmelerden Haberdar Olun

@